Renaissancin Hilde

Dit is de eerste foto van een reeks met als titel “Renaissancinnen”.

De foto kwam tot stand dankzij deze mensen:

Renaissancin Hilde

Voor meer uitleg over het project zelf kun je hier terecht: https://photodj.be/renaissancinnen/ 

Het gaat hier om een vrouw die in de linkse spiegel kijkt en haar haren goed legt. In de andere hand houdt ze een flesje dat al dan niet parfum bevat. Het zou ook een bleekmiddel voor haar haren kunnen zijn. In die tijd was blond zijn blijkbaar belangrijk en waarschijnlijk een schoonheidsideaal. Vandaar dat vrouwen hun haren bleekten.

Ik weet ook niet waarom de naam van het werk “Vrouw met spiegel” is en niet “Vrouw met twee spiegels” …

De man (luistert hier naar de naam Hugo) heeft in zijn ene hand een spiegel vast waarvan alleen de zijkant zichtbaar is. In de andere hand is een tweede spiegel die de vrouw toelaat om na te gaan of het haar op de achterkant van haar hoofd goed is. Het venster is de enige lichtbron van deze schilderij. Titiaan is een van de eerste artiesten die de vrouw misschien wel bekeek als begerig maar eveneens als een verantwoordelijk individu met een eigen wil en gedachtengang.

Ik heb hier ook gewerkt met één lichtbron.

 

Dit is het schilderij dat gezorgd heeft voor de inspiratie.

 

BTS

En? Is’t goed zo? Wanneer Nadia iets doet, is het altijd goed.

 

Dat haar toch …

 

Hier zie je dat er wel degelijk twee spiegels gebruikt geweest zijn!

Madina

Dit is de tweede foto van een reeks met als titel “Godinnen”.

De foto kwam tot stand dankzij deze mensen:

Voor alle duidelijkheid: Sara is minderjarig en werd altijd en overal begeleid door mama Gerdy. Waarvoor dank.

Madina

Wanneer je nu deze foto vergelijkt met de eerste, wat komt terug en wat zijn de verschillen? Hou deze even in gedachte om te vergelijken met de derde foto die er binnen een paar dagen aankomt.

Behind The Scenes (BTS) foto’s

De MUA aan het werk.

 

Drie modellen en twee MUA’s

 

Super geconcentreerd.

 

Interesse van iedereen.

 

 

 

Medina

Dit is de eerste foto van een reeks met als titel “Godinnen”.

De foto kwam tot stand dankzij deze mensen:

Voor alle duidelijkheid: Emma is minderjarig en werd altijd en overal begeleid door mama Ilse. Waarvoor dank.

Medina

Wanneer er meer foto’s zullen verschijnen, zal duidelijk worden waarover het gaat en wat bepaalde voorwerpen betekenen.

 

Behind The Scenes (BTS) foto’s

Eerste kennismaking tussen MUA en model. Even overleggen en uitleggen wat er zoal gaat gebeuren en wat er juist moet uitgevoerd worden.

 

Nadia in volle actie (gevecht met het haar van Emma).

 

Het aanbrengen van de pareltjes (of hoe die dingen ook heten) is echt precisiewerk.

 

En wat doet deze MUA wanneer ze gedaan heeft? Dan helpt ze ook nog eens de fotograaf met het bijlichten!

 

Hein? Jij maakt zo’n foto’s met een statief? Wel het zit zo: hier werk ik met een Zeiss-lens met een opening van 2.8 of 1.4, ik weet het niet meer juist. En … daarbij moet ik ook nog eens manueel scherpstellen. Dit betekent dat bij de minste beweging je een onscherpe foto hebt. Dus, ja ik werk soms met een statief.

 

 

 

Ísland – Réza Kalfan

Zoals jullie weten, durf ik af en toe wel eens een (foto)boek kopen. Eigenlijk regelmatig. Eigenlijk maandelijks. Een stuk of twee. Drie. Vier.

Er zijn mooie boeken, informatieve boeken, actuele boeken, overzichtsboeken en af en toe zit er eens een uitzonderlijk “koffietafelboek” tussen. Althans toch voor mij uitzonderlijk. “Ísland” van Réza Kalfane is er zo een. Toegegeven ik ben verliefd op IJsland en ben daardoor misschien niet honderd procent neutraal maar goed.

Ik zie enorm graag bloemen vanwege de onwaarschijnlijk mooie kleuren, combinaties en schakeringen. En toch hou ik super veel van foto’s … in zwart/wit.

En het boek waarover ik het heb, valt zeer zeker in de zwart/wit-categorie. Zelfs een gedeelte van het papier waarop de foto’s afgedrukt zijn, is zwart. Zowat de helft van de foto’s zijn gedrukt op “normaal” wit papier en de andere helft (zowel aan het begin als aan het einde van het boek) werd afgedrukt op zwart papier. En dat zijn nu juist de foto’s die mij zo aanspreken en die zo goed uitkomen. Voor alle duidelijkheid, het gaat hier voornamelijk over landschappen.

Hier zijn al enkele foto’s te zien van de “zwarte bladzijden” die van de persen rollen.

  

Het boek zelf valt uiteen in drie delen: het begint met watervallen afgedrukt op zwart papier, gevolgd door landschappen afgedrukt op wit papier om te eindigen met eerder abstracte structuren (gefotografeerd vanuit de lucht) terug afgedrukt op zwart papier. Zoals eerder gezegd, het eerste gedeelte is echt impressionant. Die foto’s zijn zo mysterieus en feeëriek tegelijkertijd. Sommigen zouden waarschijnlijk het woord “mystiek” zelfs durven gebruiken. Wanneer je het boek een beetje kantelt en naar het licht richt, dan komt het water zelfs tot leven …

Dit zijn enkele foto’s van de watervallen en één abstracte, allemaal op zwart papier.

 

Dit is een “normale” foto van een landschap op wit papier.

Réza Kalfane is een fotograaf van Franse origine (geboren in Straatsburg), gespecialiseerd in het Grote Noorden. In 2012 ontdekt hij IJsland, wordt op slag verliefd op de mysterieuze landschappen en grote open vlaktes. Het wordt ook zijn tweede (t)huis.

Dit is zijn eerste boek en heeft hij zelf uitgegeven; het werd gerealiseerd door Florence Larbey.

21 cm op 26 cm

116 pagina’s

Teksten in drie talen: Frans, Engels en IJslands

Er zijn 32 foto’s in offset zilver en 26 in trichromie

500 exemplaren waarvan 200 getekend en genummerd

ISBN: 979-10-97031-00-8

https://kalfane.com/

Paris Photo 2017

Dit jaar ben ik voor de zoveelste keer naar Parijs getreind voor de jaarlijkse hoogmis van de fotografie: Paris Photo. Ik ben de tel kwijt geraakt meer ik denk dat het ondertussen wel de tiende keer is dat ik deelneem. En … misschien wel de laatste keer.

Wat volgt is een persoonlijke opinie! Dit betekent niet dat ik gelijk heb, het is gewoon een opinie … maar wel de mijne.

Met de jaren zijn ze groter, duurder en elitairder geworden. En bijgevolg ontoegankelijker voor de gewone man/fotograaf. Ook de “veiligheid” is ridicuul en overdreven. Maar niet alleen daar.

Enfin, eens binnen zie je eigenlijk hetzelfde als het jaar ervoor: veel grote foto’s, veel “rare” foto’s waarbij een geschreven of gesproken uitleg hoort (en waar ik dan niets van versta – maar dat is mijn probleem) en een soms hautaine attitude. Hier wordt gemikt op de kapitaalkrachtige voorbijganger en/of investeerder. Op zich niets mis mee natuurlijk. Om kort door de bocht te gaan: de prijs van de kunstwerken is niet (noodzakelijk) evenredig met de kwaliteit ervan. Goesting is koop en daar is dat niet anders. En wanneer je een naam hebt dan is alles goed, mooi en verkoopbaar. Had ik sommige van de foto’s die daar hangen, afgegeven op mijn examen, dan was ik met vlag en wimpel … gebuisd.

Wat ik wel ga missen is de sectie met de boeken. Totaal andere uitbaters, sfeer en ingesteldheid. En fotografen die op dat moment toegankelijk zijn want ze moeten boeken verkopen en signeren.

Er zijn een dikke 150 galleristen aanwezig uit Frankrijk en de rest van de wereld. Daarnaast zijn er ook een dertigtal uitgevers vertegenwoordigd.

Heb ik nu echt niets moois gezien? Natuurlijk niet. Iemand die er voor mij uitsprong is: “Denis Rouvre” met deze collectie “Black Eyes”: http://www.rouvre.com/fr/gallery/26/black-eyes. Prachtige foto’s op zich maar nog tien keer beter/mooier “in ’t echt”.

Ik weet wel dat de bedoeling van deze organisatie is om galleristen te leren kennen en te promoten en niet om mooie dingen te tonen. Wil je mooie beelden zien, dan moet je maar naar een tentoonstelling gaan van je favoriete fotograaf. Maar toch. Wanneer ik 99,5% van de foto’s die ik gezien heb op Paris Photo niet in mijn living zou willen ophangen, zelfs al kreeg ik ze voor niets, dan heb ik het een beetje gehad met dit evenement. Spijtig.

Er is ook een nieuwe trend: maak een foto, druk die af en beschadig hem dan op een of andere manier. Ofwel schiet je er op ofwel sla je het glas stuk enfin verzin het maar. Zoals ik al zei alles is goed om op te vallen. Hoe debieler hoe “beter”.

Je kunt je foto’s tekeer gaan met een vuurwapen …

… of een hamer.

fotofever 2017

Dan maar vlug naar iets anders: fotofever. De zesde editie al ondertussen. Dit is een evenement voor de “beginnende verzamelaar”. Of moet ik zeggen voor de mensen met minder dikke portefeuilles … De “slagzin” van fotofever trouwens is: Start To Collect.

Hier zijn 75 galleristen verzameld die het werk van een 150 artiesten willen onder de aandacht brengen. Spijtig toch dat dit evenement dat ooit in Brussel gestart is, niet meer georganiseerd wordt in België.

In de folder die werd uitgedeeld, kreeg je naast een plattegrond met een overzicht van de standhouders, ook uitleg over de de volgens hen drie belangrijke dingen van een kunstfoto: het werk zelf, het type print en de assemblage of montage.

Terplaatse was de opstelling van de foto’s verwarrend maar … origineel. Het was zoals verleden jaar een super salon. Heel veel mooie foto’s gezien en zelfs een paar fotografen ontdekt! Ik volg al jaren de sector en tot mijn scha en schande heb ik nog nooit van Bart Ramakers gehoord.

Zijn foto’s doen mij soms denken aan een van mijn favoriete fotografen: Marc Lagrange. Ik kan u zeker aanraden om de filmpjes op zijn website eens te bekijken. Daar zul je je realiseren hoeveel werkt kruipt om juist één foto te nemen. Het resultaat mag er dan ook wezen.

Heel vaak is een foto een momentopname en wanneer je het eindresultaat ziet, dan zeg je ofwel “mooie foto” of “het is mijn ding niet”. In een seconde (of twee) heb je de foto gewikt, gewogen en gezien. En dat is nu juist niet het geval bij de foto’s van Bart Ramakers. Natuurlijk zijn er een paar bij waar je maar enkele seconden bij stilstaat. Maar toch is er “iets” aan de foto’s: je vraagt je af waar heb ik dat nog gezien, wat bedoelt hij juist met die foto, naar wat verwijst hij nu weer, waarom zit dat objekt in die foto en waarom op die plaats, enzovoort. Zowat elke foto roept vragen op. Kortom de fotograaf verplicht je bijna om te kijken en blijven kijken naar zijn werk. En niet alleen kijken!

Wanneer je dan denkt dat je de “oplossing” of het “antwoord” gevonden hebt en je spreekt erover met iemand anders, dan ontdek je dat je “ernaast” zat. Of dat je alle twee gelijk hebt. Of niemand.

Wat ik nu zo bewonder in de foto’s is het volgende: “Dans les photographies de Bart Ramakers, la mythologie et les contes de fées sont mis en scène avec des références à la grande tradition artistique de la peinture d’Histoire. Ramakers fait appel au musée imaginaire collectif de ses spectateurs de la Renaissance, du Baroque, du Rococo et du Classicisme.”  Deze wijze woorden zijn spijtig genoeg niet van mij maar van “Prof. Dr. Maximiliaan Martens van de universiteit van Gent.

http://www.bartramakers.com/

Enkele andere interessante fotografen zijn: Brad Wilson, Christophe Jacrot en Kim De Molenaer.

En dan is er ook nog Tom D. Jones. Nog een talent van eigen bodem. Hij had er zijn stand en droeg verschillende hoeden: fotograaf, printer, ondernemer, marketeer en ga zo maar door. Er was nog een tweede persoon op de stand die foto’s nam. Inderdaad “nam” want zijn vrouw, Sylvia, cijfert haar fotocarrière (misschien voorlopig) een beetje weg om haar man te kunnen helpen en bij te staan daar waar nodig. Ze houdt zich bezig met de galerieën, sociale media, de website en dergelijke dingen meer. Kortom, een team van twee individuën die elkaar zowel aanvoelen als aanvullen. Dit koppel deed mij onmiddellijk denken aan mijn favoriete fotograaf Salgado en zijn echtgenote. Daar neemt hij de foto’s en houdt zij zich bezig met de boeken. Dus twee aanvullende persoonlijkheden en professionele karakters. Hopelijk gaat Sylvia binnenkort weer “portrettentrekker” worden.

Tom is een fantastische collega die oprecht zegt hoe de vork aan de steel zit en die geen schrik heeft om te zeggen hoe hij werkt. Ik heb een fantastisch gesprek kunnen voeren met hem waarvoor dank! Hetzelfde geldt trouwens voor het gesprek dat ik had met Sylvia.

Op fotofever waren enkele prachtige beelden te zien uit de reeks “Aether” wat zoveel is als “de Griekse god van de atmosfeer, de bovenste luchtlaag, die de goden inademen (in tegenstelling tot de ‘gewone’, aardgebonden lucht die stervelingen inademen). Volgens de oude Grieken was hij de substantie waaruit licht zich vormde. Aether is de ziel van de wereld, hij omhult bergtoppen, wolken, sterren (dit zouden geconcentreerde vuren van Aether zijn), de zon en de maan.” (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aether).

Wanneer je bovenstaande definitie leest en dan naar die reeks kijkt, dan klopt het plaatje volledig. Voeg daar nog een zacht muziekje aan toe en je waant jezelf in de zevende hemel. Alle foto’s zijn blijkbaar genomen in België …

Andere dingen en reeksen die Tom fotografeert zijn vlinders (Papillon), dieren (Game Over) of nog mooie landschappen in Ijsland (Evoke). Al bij al was dit toch een van de stands die mij het meest aansprak (komt ook door de goede gesprekken met zowel Tom als zijn echtgenote).

Er zijn twee boeken met foto’s van Tom.

Signature en Aether

http://www.tomdjones.com/

http://www.sylviajones.be/ website waaraan gewerkt wordt

Op een bepaald moment in het leven is een mens tevreden met wat zij/hij “bereikt” heeft en wordt de rat race meer sleur dan iets anders. Altijd maar meer geraakt afgezaagd en na een tijd heel vervelend en vermoeiend. Tijd dus om wat gas terug te nemen en 100% te genieten van hetgeen men heeft. En dan komt dat moment waar je enkel nog dingen doet die je zelf graag wilt doen zoals “eigen werk” of “vrij werk”. Dat is pas rijkdom en o zo zalig. En … “de mooiste dingen in het leven zijn gratis”.

Dus, indien ik de filosofieën van de twee evenementen goed verstaan heb, zou de beginnende fotograaf bij fotofever moeten staan en de gevestigde waarden of zij die verschillende duizenden Euro’s vragen, bij Paris Photo. Of ben ik verkeerd?

Irving Penn

Bij de tentoonstelling Irving Penn die ook doorging in de Grand Palais dacht ik slim te zijn en tonen dat ik wist wat ik moest doen bij het binnenstappen van een officieel gebouw op het gebied van veiligheid. Het is namelijk zo dat ik, om te vermijden dat ik tien keer heen en weer door de metaaldetector moet gaan, alles wat metaal bevat in mijn vest steek. Zo ga ik door het metaaldetecterende poortje en mijn jas door de scanner. Voor alle duidelijkheid aan de ingang van het gebouw staat dus niets over wat er van de bezoeker verwacht wordt. Daar staat zo’n “rent-a-cop” die aan iedere bezoeker zegt wat “de procedure” is. Tja, waar waren mijn gedachten? Wie denk ik wel dat ik ben?

Dus, wanneer je bij die “wanna-be-cop” aankomt, moet je je gsm in een bakje leggen. Dat is de procedure en er wordt niet van afgeweken! Ik zei hem dat die in mijn vestzak zat. Niet goed. Uithalen! En in het bakje leggen. Toen ik zei dat ik dat niet kon ruiken dat het zo moest, zei hij “ik leg het u nu toch uit”. Juist. Procedure. Voor iedereen. Indien iemand mij kan uitleggen wat het verschil is tussen een gsm in een bakje en een gsm in een vestzak in een bakje die door de scanner gaat, graag!

De tentoonstelling dan. Die was onderverdeeld in 11 thema’s:

  1. Still Life and Early Street Photographs
  2. Existential Portraits, 1947-1948
  3. In Vogue, 1947-1951
  4. Cuzco, 1948
  5. Small Trades, 1950-1951
  6. Classic Portraits, 1948-1962
  7. Nudes, 1949-1950
  8. Worlds in a Small Room
  9. Cigarettes, 1972
  10. Late Still Life
  11. Time Capsules

Wat een begenadigd fotograaf dat was! Die portretten (Small Trades, In Vogue en Classic Portraits) zijn ongelooflijk goed. De foto’s in de sectie Small Trades doen me wel denken aan August Sander. Indien je meer uitleg wilt over deze secties, dan kun je nog altijd de app downloaden.

Op de tentoonstelling kon je ook het doek zien dat hij als achtergrond gebruikte (blijkbaar een oud theaterdoek van Parijs) evenals het fototoestel dat hij gebruikte voor de portretten als dat van de sigaretten(peuken)foto’s.

Het doek dat Irving Penn gebruikte bij zijn portretten.

Dit is de camera die hij gebruikte en op de achtergrond zie je een foto van hem in zijn “sigarettenpeukenperiode”.

Aangezien ik mij geen foto van Irving Penn kan veroorloven, heb ik dan maar het boek van de tentoonstelling gekocht. Een aanrader …

Irving Penn/Le Centenaire
Maria Morris Hambourg – Jeff L. Rosenheim
Réunion des musées nationaux – Grand Palais

Maison Européenne de la Photographie

Een andere stop die veel keer de moeite is, is het Maison Européenne de la Photographie (MEP) waar ik deze keer weer twee interessante dingen ontdekt heb. Tijdens mijn fotografieopleiding zei een van de lesgevers (Herman) dat één manier om geld te verdienen met fotografie was door foto’s te nemen van beroemdheden. En dat is blijkbaar nog altijd zo. Deze keer hebben de mensen van het MEP het wel anders aangepakt. Meestal zie je dan verschillende beroemdheden die door één fotograaf vastgelegd zijn. In Obsession Marlene hebben ze het omgekeerd: ze hebben één beroemdheid genomen, Marlene Dietrich, gefotografeerd door enkele tientallen verschillende fotografen.

De beelden komen van een verwoed verzamelaar, Pierre Passebon, die 2.000 foto’s van haar zou hebben. Voor deze tentoonstelling hebben ze er 200 van gebruikt. En het was super interessant! Soms vraag ik mij af “tja, op hoeveel verschillende manieren kan ik dat model nu fotograferen?” Wel, op veel manieren. Heel veel! En dat was nu juist het fantastische aan die tentoonstelling. Op een bepaald ogenblik denk je dat die foto toch heel erg lijkt op een die je eerder gezien hebt. Tot je de twee begint te vergelijken en van naderbij gaat bekijken. En zo blijf je kijken en … ontdekken. En leren. Wat wel opvalt is de sigaret. Ofwel was zij een kettingrookster ofwel was dat het attribuut bij uitstek in die dagen. Ik denk dat op bijna de helft van de foto’s Marlene afgebeeld staat met een kankerstokje tussen haar vingers.

Ofwel was dat het imago dat ze zich wou aanmeten in die tijd. Want het was blijkbaar een vrouw die heel goed wist wat ze wou. In veel gevallen regiseerde zij de shoot en niet de fotograaf.

Mocht dit je echt interesseren dan kun je altijd het boekje kopen:

Obsession Marlene – La collection Pierre Passebon
Henry-Jean Servat
Flammarion

De tweede positieve ontdekking was de tentoonstelling Face To Face van Zhong Weixing. Hier is het een fotograaf die fotografen fotografeert. Waaronder enkele beroemdheden. Beroemdheden, weet je wel …

De zwart/wit foto’s werden tentoongesteld in een zwarte kamer en het effect was heel geslaagd! Het was precies alsof de geportreteerden tot leven kwamen.

Ook hier is het mogelijk om een boek te kopen:

Face To Face
Zhong Weixing
Editions Xavier Barral/Maison Européenne de la Photographier

https://www.mep-fr.org/

 

Model wordt … fotografe

Er staan heel veel interviews op fotoblogs en -websites. Meestal kunnen een fotograaf of MUA of model hun leven vertellen en op het einde van het gesprek volgt dan een lijstje met goede tips.

Ook nu is er een interview maar deze keer van een model die fotografe werd. En die het zoals de meeste fotografen waarschijnlijk, niet gemakkelijk had. Maar … ze woonde wel in New York en op gebied van kunst en als artiest is dat wel een super plaats om te vertoeven. Haar inspiratiebronnen waren/zijn: Cindy Sherman, Helmut Newton en Guy Bourdin.

De twee lenzen die ze het meest gebruikt zijn:

  • 70-200mm f/2.8 en de
  • 85mm f/1.2

in combinatie met de EOS 5D Mark III van Canon. Binnenkort stapt ze over naar de EOS 5D Mark IV.

En wat de goede tips betreft, hier zijn er een paar:

  • “Learn to take criticism and constantly keep creating, keep shooting, keep learning and establish good relationships – I think that’s really important; good contacts and good relationships.”
  • “Also, don’t rush. Things take time but I think everyone, when they get into photography, wants to get instant gratification. They start shooting and think they’ll start to get big bookings… but I think it takes a little while to develop your eye and your taste, learn your equipment, make mistakes and learn from them; so allow yourself that journey!”

http://cpn.canon-europe.com/content/education/technical/photographing_the_human_form_with_eos_5d_mark_iii_dslrs.do

Sebastião Salgado

Een paar dagen terug ben ik naar de opening mogen gaan van de tentoonstelling “Kuwait” met foto’s van Sebastião Salgado. Het is een artiest die op tijd komt! Gewoonlijk en meestal zijn die heerschappen een uur te laat. Minimum. En dan vinden ze het nog niet eens nodig om zich te verontschuldigen.

 

De organisatoren van het evenement hadden het heel goede idee om de boeken te laten signeren op voorhand. Op die manier kan de fotograaf van in het begin rondwandelen en een babbeltje slaan met de mensen die aanwezig zijn op het evenement. Van boeken gesproken, het is zijn vrouw die zich bezighoudt met alle aspecten van het publiceren van een boek. Ook zij verdient een heel dikke pluim en even dikke proficiat; het zijn eigenlijk allemaal kleine juweeltjes. Hier is klein niet altijd letterlijk op te vatten, zeker niet wanneer je boek verschillende kilo’s weegt …

De foto’s van Salgado zijn sowieso uitstekend maar dat is slechts mijn persoonlijke opinie. Natuurlijk is de man fotograaf maar tegelijkertijd is hij iemand met een missie: hij wil de wereld informeren en tonen dat we echt niet goed bezig zijn.

Een uurtje na zijn aankomst, was het tijd voor een speech. Hij begon met zicht te verontschuldigen dat hij geen Nederlands sprak en dus de uitleg zou geven in het Frans.

Hij was getuige van wat terugtrekkende troepen kunnen doen en ook gedaan hebben in Kuweit. Hijzelf heeft er ongeveer veertig dagen doorgebracht. Er werden zo maar eventjes een miljard vaten ruwe olie over de velden gegoten en een 700 boorputten in brand gestoken. Dat was volgens Salgado de grootste ecologische ramp ooit veroorzaakt door mensen. Vandaar ook dat hij een heel grote bewondering heeft voor de personen die de brandhaarden gedoofd hebben. Dat zijn voor hem dan ook de echte helden van de oorlog.

Indien je iet of wat dicht bij zo’n brandende boorput kwam, was het geluid oorverdovend. Hij omschrijft het als luider dan een vlieftuigmotor. Het is daar trouwens dat hij permanente oorschade opgelopen heeft. Indien je dan nog weet dat die vlammen tot soms dertig/veertig meter hoog waren dat versta je onmiddellijk voor welk een gigantisch moeilijke taak die brandweermensen stonden.

De foto’s dateren van 1991 en zijn een beschamende getuigenis tot wat “de beschaafde mens” in staat is …

In het vragengedeelte heeft Salgado voor zover dat nodig was/kon nog maar eens wakker geschud. We zijn echt niet goed bezig en één van de dingen waaraan hijzelf wilt werken en “er iets aan doen” is het planten van bomen. Met het Amazonewoud waar elke dag verschillende voetbalvelden aan woud verdwijnen is het tijd dat we aan hetzelfde tempo bomen planten. En bossen toevoegen door echte bomen in de grond te steken en niet gewoon tevoorschijn toveren door een kleurtje te gebruiken op een of andere (papieren) kaart.

Bedankt Mr. Salgado en echtgenote voor de mooie foto’s, boeken en boodschappen.

Ook no een heel dikke “dank u” aan Taschen en aan La Photographie Galerie in Brussel voor de uitnodiging en het hosten van dit evenement.

http://www.amazonasimages.com/

https://www.ted.com/talks/sebastiao_salgado_the_silent_drama_of_photography

https://www.unicef.org/salgado/

http://cpn.canon-europe.com/content/Sebastiao_Salgado.do

 

https://www.taschen.com/pages/en/search/salgado

https://www.facebook.com/taschen/videos/10154095335722960/?fref=mentions

 

http://www.la-photographie-galerie.com/