Verkeersveiligheid

De meeste burgers rijden met een wagen. De wagen, de melkkoe van de staat. En dan is er nog VIAS. “De expertise van ons team, 120 man/vrouw sterk, reikt ver: van academische onderzoekers en ingenieurs over psychologen en velddeskundigen tot juridische adviseurs en consultants.” Inderdaad, die zijn met 120 om echt verschrikkelijk interessante en intellectueel hoogstaande dingen te onderzoeken. En wat doen die dan acht uren per dag? Wel, hou u vast komt van hun website):

  • “Vias bestudeert, analyseert en onderzoekt data en informatie op het vlak van verkeersveiligheid, veiligheid en mobiliteit.
  • Vias certifieert en doet goedkeuringen voor motorhelmen, fietshelmen, snelheidscamera’s,…
  • Vias evalueert, coacht en adviseert private ondernemingen, publieke overheden en burgers.
  • Vias ontwikkelt evidence-based communicatie en campagnes gericht op gedragsverandering.
  • Vias is een klantgerichte, onafhankelijke organisatie die data, wetenschap, technologie en invloedrijke communicatie gebruikt om deel te nemen aan in een innovatief en transparent ecosysteem waar burgers, interne en externe stakeholders op alle mogelijke beleidsniveaus samenwerken. “

Kortom de perfecte organisatie: ze bestuderen, analyseren, onderzoeken, informeren, certifiëren, keuren goed, coachen, ontwikkelen, communiceren en dan zijn ze ook nog eens klantgericht, onafhankelijk, innovatief, transparant en ze werken samen. De beste bull shit generator zou het niet beter kunnen!

En wat hebben ze onlangs vastgesteld na een analyse van verkeersongevallen tussen 2017 en 2020? (Waarom die drie jaar is mij een raadsel.) Maar nu komt het: “Voor kwetsbare weggebruikers is het risico om te overlijden 50% groter als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van een voertuig van 1200 kilogram.” Als je nu niet omver geblazen bent van deze studie, dan weet ik het niet meer. Ik ben natuurlijk helemaal niet zo onderlegd als die van VIAS maar ik denk dat wanneer je als voetganger geraakt wordt door een tien- of een dertigtonner, het risisco om te overlijden, nog vergroot. Deze instelling is zeker zijn geld waard! En nu? Alle auto’s van 1800kg van de weg halen? En wat doe je dan met de lichte vrachtwagens? En de vrachtwagens zelf?

En nog zo’n vaststelling die het kleinste kind kan uitvogelen is dit: “Voor een kwetsbare weggebruiker is het risico om te overlijden 4x hoger bij een aanrijding door een voertuig in een zone waar de maximumsnelheid 50 km/u is in vergelijking met een zone waar de maximumsnelheid 30 km/u is.” Ik versta echt niet wat de bedoeling is van dergelijke “studies”? Hebben die echt niets anders te doen? Men wil het aantal verkeersdoden op nul krijgen. Gaat nooit gebeuren! 30km/u is veiliger dan 50km/u. Dus 20km/u veiliger dan 30km/u? Misschien moeten we alle gemotoriseerde dingen gewoon afschaffen en overal te voet naartoe gaan. Of met paard en kar. Maar ja, daar gaan ook ongevallen mee gebeuren want die kunnen waarschijnlijk 10km/u doen.

Op 01.06.2022 is er een ongeluk gebeurd op een jaagpad langs het Albertkanaal tussen … fietsers. Niet op de openbare weg maar op een afgescheiden weg. Spijtig genoeg is een van de fietsers overleden. Indien ze dan toch zoveel gevaar lopen, die voetgangers en fietsers, moeten we ze misschien verplichten om thuis te blijven. Of we kunnen ze een vest en broek doen dragen met air bags in. Dan pas gaan we nul verkeersdoden hebben!

En nog over rijden en auto’s. Ergens in het land is er een “Expertengroep koopkracht”! Jaja, nog experten. En weet je wat die ontdekt hebben? Door langzamer te rijden, verbruik je minder. Dat zijn nog eens koppen nietwaar? Die verdienen ook een nobelprijs van mij. Daarom raden ze aan om 100 km/u te rijden in plaats van 120 km/u. Daardoor bespaar je 10% brandstof. Goed, indien jij dat wilt, rij dan 100km/u. Of 80km/u voor mijn part. Of ga te voet. Dan pas bespaar je. Wat maakt het mij uit. Maar laat de anderen met rust.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.